נוהרים ליוטיוב: מפורסמים מחפשים במה לתקופת הקורונה


יוטיוב באייפון (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)


עם החדשות על התפרצויות הקורונה ההולכות וגדלות בארה"ב, נראה כי שחקני הוליווד מתקשים למצוא כיצד להעסיק את עצמם ולהישאר בעין הציבור גם כשכל ההפקות נדחו או בוטלו ואין צפי לחידושן באופק. בגל הקורונה הראשון, הראשונים להסתגל ליצירת תוכן מהבית היו מנחי תוכניות הלילה, שמהר מאוד הקימו מערך צילום והמשיכו לייצר את תוכניותם היומיות.


מנחים כמו ג'ימי קימל, סטיבן קולברט, ג'ימי פאלון וטרוור נואה מצאו כיצד להמיר את האולפן לסט ביתי חמים ומזמין. הקומיקאי ג'ון אוליבר הצליח לשחזר את תוכניתו השבועית "השבוע שעבר" כמעט אחד לאחד, שכן זו ממילא הכילה רק אותו משוחח למצלמה ללא יותר מדי מסביב.


הדבר המעניין ביותר לראות היה כמה למדו גדולי המנחים האמריקאים מהאנשים שעושים את זה מהבית כבר שנים – יוטיוברים. אם בשבועיים הראשונים הקומיקאים צילמו מה שנראה כמו סרטונים ביתיים דלי תקציב, אחרי תקופת הסתגלות הם החלו לראות כיצד בלוגרים צעירים מצלמים עצמם בביתם הפרטי וגורמים לזה להיראות כמו הפקה מכובדת ולא כמו סדר פסח בזום עם המשפחה.


>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

בשבוע האחרון, כשכבר נהיה ברור שאף הפקה גדולה לא הולכת להתחיל ואף סרט קולנוע חדש לא עומד להצטלם, השחקנית ברי לארסון (קפטן מארוול) הכריזה שפתחה ערוץ יוטיוב פרטי. כשנשאלה מדוע החליטה להצטרף לפלטפורמה, לארסון השיבה: "יוטיוב היא פלטפורמה ממנה למדתי הרבה. מאיך להשתמש במדפסת ועד ללצפות בסרטוני אקטיביזם, יוטיוב הינו מקום לדבר על דברים חשובים ובעלי משמעות". בסרטון הראשון שלה, לארסון הבטיחה כי הערוץ ישלב בין תוכן טיפשי וקומי לסרטונים אישיים אקטיביסטיים לשיפור העולם.



הצטרפותה של לארסון, שחקנית זוכת אוסקר וקפטן מארוול עצמה, ליוטיוב גררה הרבה תשומת לב וחשפה את הבעייתיות של שמות גדולים ומפורסמים המקימים עמוד פרטי בפלטפורמה שנבנתה על גבם של צעירים אנונימיים ללא מיליוני מעריצים.


בנוסף לכמעט 200 אלף מנויים בשלושה ימים בלבד, לארסון קיבלה גם הרבה ביקורת ותגובות זועמות על המהלך. יוטיוברים קטנים יותר כעסו על כוכבת גדולה ש"פולשת" לטריטוריה שלהם, והתרעמו על כך שבעוד היא יכולה לפתוח ערוץ יוטיוב כמוהם, הם לא יכולים להיות מלוהקים לסרט מארוול שובר קופות בזמנם הפנוי. המתקפה על לארסון לא הייתה מקרית, שכן יוטביורים ומשתמשי רדיט רעילים סימנו אותה כבר לפני שנים בתור פמיניסטית לוחמנית – בתגובה חסרת פרופורציות לבקשתה ממגזינים לשלוח גם מבקרות לבקר את "קפטן מארוול" ולא רק מבקרים גברים לבנים.


לארסון אינה המפורסמת הראשונה לקבל תגובות חריפות על ערוץ היוטיוב שלה, אך מפורסמים אחרים חטפו לא מעצם הצטרפותם אלא מסיבות אחרות, ואף הפוכות. קחו למשל את השחקן ג'ון קרזינסקי (ג'ים מ"המשרד"). בתחילת גל הקורונה, קרזינסקי מאס מהחדשות המדכאות ופתח ערוץ יוטיוב שבו השיק תוכנית בשם "חדשות טובות" ("Some Good News").


את התוכנית, שהנחה בעצמו מביתו, בילה קרזינסקי במציאת חדשות טובות בתקופה המתסכלת וראיונות מעודדים עם חבריו המפורסמים, בין השאר סטיב קארל (הבוס לשעבר מ״"המשרד"), לין מנואל מירנדה ("המילטון") ואשתו של קרזינסקי, אמילי בלאנט ("מקום שקט"). כשנפתח הערוץ, קרזינסקי זכה לשבחים על הרעיון. כולם שמחו לשמוע חדשות טובות, ונהנו לצפות בשחקן האהוב משדר מביתו בצורה אישית ונינוחה. כלומר, תגובות סטייל ברי לארסון לא היו כאן ולא במפתיע.



את הבלאגן גררה דווקא פעולה הפוכה – זו לא הצטרפותו של קרזינסקי לפלטפורמה שהכעיסה אנשים, אלא עזיבתו. אחרי לא יותר משמונה פרקים של "חדשות טובות" קרזינסקי מכר את הפורמט לרשת סי.בי.אס וסגר את הבאסטה. מה שהתחיל כניסיון לתת לאנשים חדשות טובות, נגמר בחדשות הכי גרועות – סיום התוכנית בתקופה בה אנשים הסתמכו עליה לשיפור מצב הרוח ועזיבתו של המנחה לטובת מישהו זול יותר בעתיד. עם קניית הפורמט, ערוץ סי.בי.אס הכריז כי כעת יוכלו להשיק את "חדשות טובות" כפורמט טלוויזיוני שישודר לקהל רחב יותר ויישמח יותר אנשים. לא ברור כיצד חשבו שפלטפורמת הסטרימינג בתשלום שלהם תגיע לקהל יותר רחב מסרטון יוטיוב בחינם.


הידיעה על המכירה עיצבנה אנשים שטענו כי קרזינסקי ניצל את הפלטפורמה בצורה צינית. סלב גדול שפתח ערוץ, בנה בין לילה קהל ענק שליוטיוברים "רגילים" לוקח עשור לבנות, ואז מכר הכל תוך חודשיים בשביל רווח וחזר לעינייו היומיומיים. כל זאת, כך נטען, במסווה של תוכנית פילנטרופית למטרה טובה וגיוס כספים בזמן המשבר.


המקרים של לארסון וקרזינסקי מצביעים על מגמה של מפורסמים שמגלים את יוטיוב כעסק צדדי שקל לתחזק בין תפקידים גדולים בקולנוע ובטלוויזיה. משבר הקורונה רק הביא לגידול המגמה שהחלה כבר לפני כמה שנים עם הצטרפותם של דווין "דה-רוק" ג'ונסון ומייסי וויליאמס ("משחקי הכס") למעגל היוטיוברים. אך הסלבז שלפתע מוצאים את יוטיוב לרוב מוכיחים כי אינם מבינים דבר בפלטפורמה ובתחזוק ערוץ אישי. עם זאת, אין זאת לומר שמפורסמים אינם יכולים להפוך ליוטיוברים מצליחים ומוצלחים. לראייה, אחד הסלבס הגדולים והעקביים ביותר כבר עשורים, וויל סמית' – מתחזק ערוץ יוטיוב מוצלח למדי כבר תקופה ארוכה.



סמית' הוא אחד המפורסמים היחידים שאינו מתייחס ליוטיוב כאל מקום לצלם תוכן אישי וזול מהבית, אלא כפלטפורמה יצירתית לכל דבר. הערוץ של סמית' מכיל עשרות סרטונים: מערכונים, חשיפות מאחורי הקלעים של סרטיו, אתגרי אקסטרים, מוסיקה, וגם סרטונים אישיים על בעיות רפואיות ומשברים במשפחה המבהירים כי גם מפורסמים הם אנשים רגילים לפעמים.


בתקופת הקורונה, סמית' השכיל ליצור תכנים חשובים ורלוונטיים, בין אם לשמח אותנו בזמן הבידוד עם קונצרט זום עם שותפו הותיק ג'זי ג'ף, או לדון בסוגיות מהותיות כמו המשמעות של להיות שחור באמריקה בתקופת מחאת Black Lives Matter. סמית' אפילו לא מסתפק רק ביוטיוב, ומנהל גם חשבון פעיל בטיק טוק. כך סמית' מוכיח שסלבס לחלוטין מסוגלים להגיע לפלטפורמה חדשה ולא לקבל ביקורות שליליות – כל עוד מתייחסים אליה ברצינות ולא כמקום זמני לתקופת הוירוס, עד שבטוח שוב לחזור לעבודה הרגילה.